Вибір типу газодинамічних органів керування вектором тяги у проєктних розробках ракетного двигуна
| Стрельников, ГО, Прядко, НС, Тернова, КВ, Катренко, МО |
| Косм. наука технол. 2025, 31 ;(2):01-01 |
| https://doi.org/10.15407/knit2025.02.003 |
| Мова публікації: Українська |
Анотація: При проєктуванні ракет одним із важливих завдань забезпечення керованості є вибір типу та ефективності виконавчих органів керування вектором тяги ракетного двигуна. Аналіз ефективності та фізичних принципів роботи виконавчих органів систем керування польотом ракети дає можливість стверджувати, що на теперішній час немає універсального виконавчого органу керування для різних типів ракет. Таким чином, вибір типу розроблюваної системи керування може мати нетипові, альтернативні виконавчі органи чи системи.
В Інституті технічної механіки Національної академії наук України і Державного космічного агентства України розроблено комбіновану систему керування вектором тяги, що включає механічну та газодинамічну підсистеми. Ця система поєднує переваги її складових підсистем. Крім того, така система набуває додаткової переваги ¾ більшої надійності керування вектором тяги через дублювання підсистем. При проєктуванні подібних систем неминуче виникає завдання вибору раціонального типу газодинамічного органу керування вектором тяги. Порівняння характеристик різних типів газодинамічних органів керування вектором тяги у проєктних розробках ракетного двигуна з комбінованою системою керування вектором тяги та розробка рекомендацій щодо вибору раціональної схеми газодинамічної системи стає актуальною задачею при проєктуванні двигуна.
Проведено розрахункові дослідження характеристик газодинамічних органів керування вектором тяги. При цьому використано напівемпіричну методику розрахунку ефективності різних типів газодинамічних виконавчих органів, основану на співвідношеннях, що описують збурення надзвукового потоку в соплі ракетного двигуна перешкодами різної природи ¾ упорскування, вдування, тверда перешкода на стінці сопла. Показано основні особливості розрахунків газодинамічних процесів керування двигуна. Розроблено практичні рекомендації щодо застосування газодинамічних систем керування вектором тяги, які можуть бути використані при проєктуванні ракетних двигунах різних типів. Це дозволяє на етапі проєктування вибрати раціональну систему керування вектором тяги та визначити її характеристики.
|
| Ключові слова: вектор тяги, виконавчі органи керування, впорскування, ефективність, збурення надзвукового потоку, параметр, ракетний двигун, реактивне сопло, система керування |
Рубрика:
